درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها
  • ردیاب ماشین
  • جلوپنجره اریو
  • اریو زوتی z300
  • جلو پنجره ایکس 60

  • تبادل لینک هوشمند
    برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان تاسیسات و تجهیزات صنعتی و آدرس yones110.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 6
بازدید کل : 4109
تعداد مطالب : 3
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

تاسیسات و تجهیزات صنعتی
صنعت و ساختمان




 

ديفراست (برفك زدايي)

 

عمل ديفراست(برفك زدايي) حالتي است كه در زمستان و زمان كاركرد كولر در حالت گرمايش رخ ميدهد

زماني كه كولر در حالت گرمايش كار ميكند يونيت داخل نقش كندانسور و يونيت خارجي نقش اواپراتور را انجام ميدهد.

در نتيجه دماي يونيت خارجي  از دماي محيط كمتر است.همچنين فن يونيت خارجي با دميدن هوا بين فين ها سرما را از فين ها گرفته و به هواي آزاد منتقل ميكند.

پس از مدتي كه كولر كار مي كند روي بدنه يونيت خارجي را برفك مي پوشاند و باعث مي شود كه ديگر فن نتواند به درستي هوا را از بين فين ها بدمد و سرما را به محيط منتقل كند.

در نتيجه راندمان كولر پايين مي آيد.

در اين زمان ترموستات يونيت خارجي دماي يونيت را سنس ميكند و برد كولر به شير 4 راهي فرمان ميدهد .

و سيكل كولر برعكس ميشود(به عبارتي كولر در حالت سرمايش كار ميكند)اما فن يونيت داخلي قطع مي شود كه هواي سرد به داخل اتاق دمیده نشود.

از طرفي يونيت خارجي حكم كندانسور را ايفا مي كند در نتيجه دماي آن بالا ميرود و باعث مي شود كه همه برفك ها از روي بدنه يونيت خارجي آب شود و فين ها پاك شوند.

تايم اين عمل در كولر ها متغير است اما عمدا 15 الي30 دقيقه طول ميكشد.

همچنين دلايل ديگري مانند كمبود گاز ترموسات نكردن كولر و همچنين رطوبت زياد محيط باعث برفك زدن كولر مي شود

 

 

 

 

 

 

 

آبگرمکن های خورشیدی هزینه های آبگرم را 60 درصد کاهش می دهد . این منبع در کل عمر سیستم معادل میلیون ها ریال خواهد بود . همچنین سیستم های آبگرمکن خورشیدی می توانند در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست به ما کمک کنند .

 

در حال حاضر خرید سیستم خورشیدی مقرون به صرفه است چرا که دولت بخش زیادی از هزینه های آن را در مناطق خاصی تقبل کرده است . نحوه کارکرد آبگرمکن خورشیدی بدین صورت است که سیستم های خورشیدی در روز های آفتابی از انرژی خورشید برای گرم کردن آبی که از داخل لوله ها عبور می کند ، استفاده می کنند . در سیستم گرمایشی مستقیم ، آب در حین عبور از صفحات و شیشه ای که در سقف خانه قرار دارند گرم می شوند . سپس آب گرم شده در یک مخزن ذخیره عایق شده که معمولاً به صور تفاوقی در بالای صفحات قرارداد ذخیره می شود . یک سیستم گرمکن کمکی هم در سیستم قرار داده شده تا دمای آب را در روزهایی که ممکن است انرژی خورشیدی برای تأمین آب گرم کافی نباشد بالا ببرد . سیستم گرمکن معمولاً از برق در ساعات غیر پیک ، گاز ( طبیعی یا مایع ) یا سوخت جامد استفاده می کند . سیستم های غیر مستقیم از یک مبدل حرارتی استفاده می کنند و برای مناطقی که مستعد یخ زدن هستند توصیه می شوند .

 

 

 

   

 

 

 




 

  چكيده

كاربري انرژي خورشيدي به منظور تامين آبگرم مصرفي، گرمايش و سرمايش فضاها در ايران در دهه اخير بسيار مورد توجه قرار گرفته است.


 

 

 

 

 

 

 

 

در اين مقاله، يك سيستم چيلر جذبي خورشيدي براي يك ساختمان اداري با زيربناي 1300 متر مربع در شهر تهران طراحي شده است.همچنين ميزان مصرف انرژي چيلر جذبي خورشيدي در مقايسه با چيلر جذبي هاي رايج مورد بررسي قرار گرفته است.

ساعات كاركرد سيستم سرمايشي از 8صبح الي 17 ،طي روزهاي پانزدهم ارديبهشت الي پانزدهم مهرماه در نظر گرفته شده است. اين پژوهش نشان مي دهد كه سازگارترين نوع چيلر جذبي خورشيدي، چيلر جذبي تك اثره با تغذيه آبگرم و مناسب ترين گردآور خورشيدي جهت كاربري سرمايش، گردآورهاي از 542 متر / نوع لوله تخليه اي مي باشد.توان ژنراتور اين چيلر جذبي تك اثره 236 كيلووات مي باشد كه با استفاده از 5 مربع گردآور لوله تخليه اي،توان مورد نياز تامين خواهد شد


مقدمه
مقدمه انرژي خورشيدي يكي از پاك ترين و بزرگ ترين منابع انرژي هاي تجديدپذير است كه به علت نياز نداشتن به فن آوري هاي پيشرفته و پرهزينه، به عنوان يك منبع مفيد و تأمين كننده انرژي در اكثر نقاط جهان رو به وسعت است .

فن آوري هاي پيشرفته و پرهزينه، به عنوان يك منبع مفيد و تأمين كننده انرژي در اكثر نقاط جهان رو به وسعت است . 99 درصد از مجموع انرژي هايي كه به زمين منتقل مي گردند منشأ خورشيدي دارد كه مقدار آنها در / امروزه بيش از 9 1.8 است. علاوه بر روند رو به رشد قيمت انرژي هاي فسيلي، اثرات مخرب زيست محيطي آن ها از ×105Tw حدود قبيل: آلودگي ها، افزايش دماي كره زمين و تخريب لايه ي اوزون ميل به استفاده از اين انرژي در دسترس را دو چندان حاصل از فرآيند سوختن سوخت هاي فسيلي نقش اساسي را در تشديد گرمايش كره زمين ايفا مي كند.



 

با استفاده از انرژي خورشيدي علاوه بر كاهش استفاده از سوخت هاي فسيلي غيرقابل تجديد، افزون بر 20 % از ميزان انتشار گاز co2 كاسته خواهد شد.



 

در ايران، استفاده از انرژي خورشيدي جهت تأمين سرمايش ساختمان ها از ديرباز مورد توجه بوده و مي توان گفت اولين گردآورنده سرمايش خورشيدي براي به گردش در آوردن هواي خنك در ساختمان نزديك شهر يزد توسط معماران ايراني ساخته شده است.

واقع شدن ايران در عرض جغرافيايي بين 25درجه تا 40 درجه شمالی ، میانگین انرژی خورشيدي حدود 19.23 در سال و و ميزان ساعات آفتابي بيش از 2800 ساعات همچنين سياست هاي دولت براي گسترش توليد انرژي از روش هاي نوين، همه نشان از پتانسيل بالاي ايران در زمينه انرژي خورشيدي است.

سالهاست كه استفاده از سيستم هاي نوين سرمايشي در ايران با سوخت هاي فسيلي همراه شده و توجه به استفاده از سيستم هاي تجديدپذير در تأمين سرمايش نزد طراحان و متخصصان علوم تأسيسات از درجه پائيني برخوردار شده است. در اين پژوهش بر آن شديم با طراحي يك چيلر جذبي سازگار با سيستم خورشيدي بدون نياز به سوخت هاي فسيلي و بررسي عملكرد آن مهندسين، طراحان و مسئولان كشور را براي استفاده از انرژ ي هاي تجديدپذير و بالاخص انرژي خورشيدي، ترغيب كنيم.

 

طرح سيستم:

در اين مقاله هدف طراحي يك سيستم خورشيدي براي يك ساختمان اداري با زيربناي 1300متر مربع و با فضای تهویه شده ی 894 متر مربع در شهر تهران است. ساعات كاري اين مجموعه از 8 صبح تا 5 بعدازظهر است كه سيستم m تهويه شده ي 2 سرمايشي يك ساعت زودتر و قبل از حضور كاركنان شروع به كار خواهد كرد. مدت زمان كاركرد سيستم براي 5 ماه سال طي روزهاي 15 ارديبهشت تا 15 مهرماه در نظر گرفته ميشود.

با توجه به دادهای ناسا Nasa در سال 2009 ميلادي شرايط زير براي شهر تهران در نظر گرفته خواهد شد:

1. عرض جغرافیایی : 35.7 شمالی
2. طول جغرافیایی (L) : شرقی 51.4
3.
ارتفاع از سطح دریا (E) : متر 1219
4. دمای خشک تابستانی(Tdb) : درجه 37
5.
دمای مرطوب تابستانی(Twb) : درجه 23
6. رطوبت نسبی سالیانه (RH) : درجه 23
7.
سرعت متوسط سالانه باد (VM) : متر بر ثانیه 5.3

اجزاي سيستم



 

-3-1 انتخاب نوع سيستم سرمايشي افزايش ميل براي رسيدن انسان به شرايط آسايش از ديرباز مورد توجه بوده كه در سال هاي اخير اين ميل به اوج خود رسيده است. مهمترين عامل در تأمين اين آسايش، سرمايش مطلوب فضاي زندگي انسان است . چرا كه محققان نشان 24 به صورت قابل ملاحظه اي كاهش مي يابد. عموماً براي تأمين سرمايش



سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, :: 4:32 ::  نويسنده : یونس شکری

کتاب، نشریات، مجلات و نرم افزارهای تخصصی مرتبط با صنعت ساختمان، تاسیسات و تهویه ایران و جهان

ناشران کتب تاسیساتی و کلیه شرکت ها و افراد فعال در زمینه تاسیسات می توانند کتب و مقالات خود را به طور رایگان در دسترس همگان قرار دهند و دراین صفحه به نام خودشان به نمایش گذارده خواهد شد. این سایت از هرگونه کارفرهنگی و علمی مفید در زمینه تاسیسات حمایت می نماید.
 

1.نرم افزار محاسبه باربرودتی PERSIAN HVAC

آشنایی با معتبرترین نرم افزار کاملا ایرانی محاسبات سیستم های تهویه مطبوع Persian HVAC
مهندس افشین عابدی1 – مهندس مصطفی نصیری2- مهندس مجید اکبری3

مقدمه:
سالهاست که مهندسان طراح تاسیسات ایران از نرم افزارهایی نظیر HAP(CARRIER) – CHVAC RHVAC و ... جهت انجام محاسبات سیستمهای سرمایشی گرمایشی و تهویه مطبوع استفاده می کنند. ولی همیشه مطابق نبودن آنها با استانداردهای ایران و عدم وجود بسیاری از اطلاعات بومی ایران در پایگاه داده های نرم افزار ها و همچنین متن انگلیسی آن ها موجب بروز مشکلات زیادی برای مهندسان طراح گردیده تا حدی که تمایل آنها را جهت انجام محاسبات سر انگشتی و تقریبی افزایش داده است .
تهیه نرم افزار ایرانیPersian HVAC پس از چهار سال تلاش متخصصان مجرب در زمینه تاسیسات و نرم افزار نه تنها٬ گامی مهم جهت بومی سازی نرم افزارهای تخصصی برای شرایط کشورمان بوده بلکه برگ زرینی بر افتخارات مهندسان ایرانی افزوده و امید است در آینده ای بسیار نزدیک بتواند جایگزین مناسبی برای نرم افزارهای مشابه خارجی گردد.
نرم افزار ایرانی Persian HVAC به مدت شش ماه توسط مهندسان و اساتید با تجربه طراح تاسیسات کنترل شده و مورد تایید قرار گرفته است. نظر سنجی ها نشان می دهد علیرغم این که تا کنون امکان مقایسه نتایج خروجی نرم افزارهای قفل شکسته خارجی با نرم افزار مورد اعتماد دیگری نبوده و در صحت محاسبات آن ها شک و شبهه وجود داشته ولی مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. این در حالی است که در زمان تست و مقایسه نرم افزار Persian HVAC با نرم افزار معتبری چون HAP که قفل آن شکسته شده و در اختیار کاربران ایرانی قرار دارد، اشکالات و اشتباهاتی در بخش هایی چون آب و هوا در نسخه (HAP4.0 Carrier 1999) و یا محاسبات بار زون ها در (HAP 4.2,4.3,4.4 Carrier 2005-2010) مشاهده شد، که به علت شکسته شدن قفل آنها می باشد.

معرفی نرم افزار:
Persian HVAC نرم افزاری است که جهت انجام محاسبات سیستم های تهویه مطبوع و مبحث 19 انواع ساختمان های مسکونی، تجاری، اداری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.
Persian HVACاز نظر فرم بندی و قالب، شبیه به نرم افزار HAP-Carrier طراحی شده تا کاربرانی که از نرم افزار HAP-Carrier استفاده کرده و با فرم های آن آشنایی دارند، به راحتی خود را با این نرم افزار نیز تطبیق داده و نیازی به آموزش نداشته باشند. هم چنین از نظر محاسباتی نرم افزار Persian HVAC بعد از نرم افزار HAP-Carrier تنها نرم افزاری است که برای محاسبات از روش HEAT TRANSFER FUNCTION استفاده می کند که دقیق ترین روش محاسبات سیستمهای تهویه مطبوع پیشنهادی توسط انجمن مهندسان سرمایش، گرمایش و تهویه مطبوع ASHRAE می باشد. در نرم افزار Persian HVAC محاسبات مربوط به لایه بندی دقیق دیوارها، سقف ها و کف ها و ترتیب قرارگیری لایه ها بسیار دقیق بوده و در این مورد از نرم افزار HAP به دلیل عدم محدودیت در تعریف دیوارها و سقف های تک لایه با گرمای ویژه کم و یا دیوارها و سقف های دارای هشت لایه و گرمای ویژه ی بالا برتری دارد .

امکانات نرم افزار ایرانی PERSIAN HVAC:
 

وجود کلیه منابع و اطلاعات مورد نیاز کاربران بر اساس مقررات ملی ساختمان ایران در پایگاه داده های نرم افزار، کاربران را از هر گونه منبع یا مرجع دیگری بی نیاز می سازد.
وجود شرایط آب و هوایی بیش از 200 نقطه از شهرهای مختلف کشور به تفکیک هر استان مطابق با نشریه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
وجود میزان شدت روشنایی استاندارد مورد نیاز ساختمانهای مختلف بر اساس مبحث 13 مقررات ملی ساختمان ایران
وجود میزان هوای تازه استاندارد موردنیاز ساختمانهای مختلف بر اساس مبحث 14 مقررات ملی ساختمان
استفاده از کلیه جداول مربوط به مبحث 19 مقررات ملی از جمله مصالح ساختمانی، عایقها، درها، پنجره ها، ضرایب انتقال حرارت مرجع، گروه کاربری، گروه انرژی و ...
ترکیبی از روشهای محاسباتی مطابق با استانداردهای ASHRAE و مقالات مرتبط با آن تا سال 2009 و همچنین روشهای ابداعی توسط متخصصان ایرانی سبب افزایش دقت نرم افزار شده به طوری که با نرم افزارهای مشابه خارجی قابل مقایسه بوده و در برخی موارد دارای دقت و سرعت بیشتری می باشد.
وجود گزینه (کاربری فضا) یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این نرم افزار می باشد و سبب افزایش سرعت و دقت در ورود اطلاعات پروژه می شود. با انتخاب یک کاربری فضا (مثلا آشپزخانه) کلیه خصوصیات مربوط به افراد، روشنایی ها، هوای تازه، گروه کاربری و ... به صورت خودکار و توسط نرم افزار مطابق با استانداردهای مقررات ملی ساختمان تنظیم می گردد.
انجام محاسبات بر اساس سیستمهای سرمایشی گرمایشی و تهویه مطبوع مورد استفاده در کشور از جمله رادیاتور، کولر آبی، هواساز تک منطقه ای، پکیجهای سرمایشی و گرمایشی و ...
ترسیم نمودارهای تغییرات دما، تشعشع خورشیدی و سایکرومتریک در 24 ساعت شبانه روز برای ماه های مختلف سال
انجام کلیه محاسبات مورد نیاز جهت میزان عایق کاری مطابق با جدیدترین نسخه ی مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و تهیه چک لیست انرژی
نتیجه گیری:
با توجه به اینکه نرم افزار PERSIAN HVAC علاوه بر انجام محاسبات سیستم های تهویه مطبوع امکان تهیه چک لیست انرژی را به صورت همزمان برای کاربر تهیه میکند استفاده از این نرم افزار به کلیه کاربرانی که تحمل ریسک استفاده از نرم افزارهای قفل شکسته خارجی را ندارند توصیه میشود. در سایت نرم افزار PERSIAN HVAC علاوه بر انجام یک پروژه نمونه گزارشات خروجی نرم افزار با نرم افزار HAP CARRIER 2010 مقایسه شده است.
پی

 

 



سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, :: 4:29 ::  نويسنده : یونس شکری

 

 

هوشمند سازي تاسيسات

 

 

 

 
هوشمند سازي تاسيسات- ( صرفه جويي انرژي )

ساختمان هوشمند

 

 

 

 
 
 

 

 
BMS
 
 


 
BuildingManagement System

 

 سيستم مديريتي ساختمان به يكي از گريزناپذيرترين شاخه‌هاي علمي، تحقيقاتي و اجرايي در ساختمان‌ها به منظور نظارت اتوماتيكي و كنترل تأسيسات تبديل گرديده است. همچنين با توجه به كمبود منابع انرژي در سطح جهان، اهميت مصرف بهينه سوخت بيش از پيش مورد توجه است.
 
 
 
 
 
 وظايف سيستم مديريتي ساختمان (BMS):

 

1- وظيفه مديريت و كنترل وضعيت ساختمان را از لحاظ سرمايش و گرمايش (HVAC).
2-روشنايي (Lighting).
3- كنترل تردد امنيت (Access).
4-  سيستم اعلام حريق (FAS) .
5- مونيتورينگ .

تاريخچه

 

 

BMS

 

سيستم‌هاي مديريت ساختمان (BMS) از زمان معرفي‌شان در اوايل سال 1970 يك راه طولاني را طي كرده‌اند. سيستم‌هاي مدرن كم‌ هزينه‌تر، سريع‌تر و بيشتر قابل اطمينان هستند و به سبب اين مشخصه‌ها همواره آموختن و به كارگيري و استفاده از آنها راحت‌تر بوده و پيشنهاد مي‌شود. آنها همواره به صورت كاملاً موفق و تقريباً در بسياري از انواع تأسيسات و ساختمان‌ها نصب و راه‌اندازي شده‌اند و همين امر آنها را به عنوان يك نياز ضروري كه لازمه يك مديريت موفق است، مطرح مي‌سازد.

فوايد استفاده از
 
BMS:


هدف اصلي به كار گيري BMS در ساختمان‌ها بهره‌گيري از مزاياي اقتصادي و كاهش مصرف انرژي و ايجاد فضاي امن و آرام در آنهاست. عموم مزايا و نتايج بهره‌برداري از BMS عبارتند از: 1-ايجاد محيطي مطلوب براي افراد حاضر در ساختمان‌ها 2-استفاده بهينه از تجهيزات و افزايش عمر مفيد آنها 3-ارايه سيستم كنترلي با قابليت برنامه‌ريزي زماني عملكرد 4-كاهش چشمگير هزينه‌هاي مربوط به نگهداري و تعميرات 5-عدم نياز به پيمانكار دائمي ساختمان 6-امكان مانيتورينگ و كنترل تمامي نقاط تحت كنترل از طريق يك pc، موبايل يا اينترنت با توجه به يكپارچه سازي مديريت تأسيسات و سيستم‌هاي مختلف در ساختمان، تمام تجهيزات به صورت هماهنگ كار كرده و امكان تداخل و بروز مشكلات ناشي از عدم هماهنگي از بين مي‌رود. امكان گرفتن گزارش‌هاي آماري از تمامي تجهيزات و عملكرد آنها به منظور بهينه‌سازي مصرف و عملكرد. لازم است يادآوري كنيم كه فوايد BMS شديداً هنگام درگير شدن استفاده كنندگان مختلف با سيستم‌هاي ساختماني بروز مي‌كند. موارد ذيل علاوه بر مزايايي كه در بالا به آن پرداخته شد ليست تعدادي از فوايدي را كه تحت تأثير يك BMS مدرن و مؤثر حاصل شده است، نشان مي‌دهد. نكته :اين فوايد تنها زماني حاصل مي‌شود كه سيستم به درستي مشخص، نصب، سازماندهي، اجرا و نگه‌داري شده باشد. مزايا براي صاحب ساختمان 1-بهاي اجاره بالاتر (ارزش افزوده ساختمان) 2-قابليت انعطاف و تغيير در استفاده از ساختمان 3-صورت‌حساب جداگانه سرويس‌ها براي مستأجرين 4-مديريت تأسيسات 5-كنترل مركزي يا از راه دور و نظارت به عملكرد ساختمان 6-بهاي عملكردي پايين 7-استفاده كافي از منابع ساختمان و سرويس‌ها 8-بهره‌وري بالا 9-سيستم اطلاع‌رساني سريع و تشخيص خطاها 10-طرح و شماتيك كلي از تجهيزات همراه با مستندات به طور مطلوب. مستأجرين يا ساكنان ساختان1-نظارت مؤثر در مصرف انرژي 2-كنترل شرايط آسايش دروني 3-امكان كنترل جداگانه اتاق‌ها 4-افزايش بازدهي كاركنان 5-بهبود قابليت اعتماد و عمر مفيد ساختمان 6-جوابگوي مؤثر به شكايات در خصوص HVAC .  
نگه‌داري و حفاظت كردن تجهيزات1-    سهولت دست‌يابي به اطلاعات در خصوص تشخيص مشكلات 2- برنامه‌ريزي حفاظت كامپيوتر 3- استفاده مؤثر از كاركنان واحد تعميرات و نگه‌داري 4-متقاعد كردن بهتر ساكنين و ايجاد شرايط آسايش بيشتر انتخاب صحيح:
:

خريد، نصب و راه‌اندازي صحيح يك سيستم BMS سرمايه‌گذاري مهمي به شمار مي‌رود، اين سيستم‌ها به صورت يكپارچه و گران قيمت بوده و نصب آنها مي‌تواند به صورت مرحله‌اي انجام شود. مديران تأسيسات به منظور اينكه BMS خريداري شده بهترين سيستم جهت نصب و اطمينان از برآورده كردن خواسته‌هاي آنها به منظور رفع نيازهاي مصرف كننده باشد فاكتورهايي را جهت تصميم‌گيري و انتخاب خود در نظر مي‌گيرند. اين فاكتور در زير به طور مختصر بحث شده است.
1-    قابليت‌هاي BMS
توانايي BMS براي كنترل هزينه انرژي و اصلاح عملكرد اجزاء از طريق كنترل از راه دور و همچنين كاهش اتلاف انرژي و هزينه نيروي انساني به طوري كه آسايش و راحتي ساكنين را فراهم كند بسيار حايز اهميت است. همچنين يكپارچه كردن توابع ساختمان و عملكردها در يك سيستم يكي از مهم‌ترين مشخصه‌هاي سيستم‌هاي اتوماسيون امروزي است. 2- انتخاب يك سيستم فرايند انتخاب يك BMS بايد طبق فاكتورهاي زير انجام شود. - تأمين كننده نياز مصرف كننده در پروژه‌هاي مشابه - مدت زماني كه سيستم در فعاليت تجاري مي‌باشد. - آموزش كاملاً طبقه‌بندي شده توسط پشتيباني كننده، جهت پرسنلي عملياتي و كاركنان تعميرات نگه‌داري. - حمايت، گارانتي و خدمات پس از فروش جهت يك دوره زماني بلندمدت. [8991، Eastwell A]
3- محدوديت‌هاي سيستم BMS تمام مشكلات مربوط به حفاظت و عملكردها را بهبود نمي‌بخشد. هر چند كه اين سيستم به مؤثرتر بودن عملكردها كمك مي‌كند اما نمي‌تواند تمام نقايص مربوط به عمليات‌ها را پوشش دهد، از قبيل عدم پيشگيري و برنامه‌ريزي‌هاي حفاظتي. 4- مشخص كردن نيازهاي اتوماسيون BMS مي‌تواند نقايص موجود در عملكردهاي كنوني را مشخص كند، نمونه بارز كمبود و نواقصي كه مديران تأسيسات را در مورد راه‌اندازي يك سيستم جديد اتوماسيون ترغيب مي‌نمايد عبارتند از: - استفاده بالاي انرژي - بازدهي حفاظتي پايين - عدم هماهنگي فعاليت‌هاي حفاظتي - عدم توانايي مطابق سيستم‌هاي ساختمان براي تغيير نيازها و احتياجات ساكنين - عدم هماهنگي ميان سيستم‌هاي مختلف ساختمان - توانايي سيستم در مشخص كردن روند حركت در آينده BMS انتخاب شده در صنعت ساختمان بايد به آساني بتواند خود را با روند حركت رو به رشد در آينده تطبيق دهد، بنابراين به اين طريق مديران تأسيسات مي‌توانند در آينده تصميمات جديدي را بدون صرف هزينه كلان اتخاذ كنند. - BMS به عنوان يك مكمل پيشرفته براي شركت‌هاي نگه‌دارنده تأسيسات - BMS يك فرصت عالي را براي شركت‌هاي تأسيساتي به منظور رقابت با ديگر شركت‌هاي ساختماني در بازار، به ويژه براي شركت‌هاي متوسط يا كوچك فراهم مي‌كند.

BMS

اين كار را توسط ابزارهاي زير انجام مي‌دهد:
توان اطلاعاتي عمليات و عملكردهاي نگه‌داري به سمت يكپارچگي نزديك مي‌شود، و اين امر دست‌يابي به اطلاعات را براي پرسنل تأسيساتي امكان‌پذيرتر ساخته و به آنها در شناخت مشكلات كمك مي كند تا به خوبي تمامي مشكلات، حتي آنهايي كه غيرقابل تشخيص و اخطار دادن مي‌باشد، را تشخيص دهد. - استفاده مؤثر از كاركنان تأسيساتي و نگه‌داري؛ (كنترل و مونيتورينگ از راه براي افزايش بازدهي). - تشخيص خطاها: كه هزينه تأسيساتي را كاهش داده، عمر مفيد سيستم را افزايش مي‌دهد و به برنامه‌ريزي بهتر تأسيسات كمك مي‌كند. علاوه بر تمامي موارد ذكر شده در بالا اهميت ادامه آموزش كاركنان در مورد كليه سيستم‌هاي جديد مديريتي BMS را در بازار افزايش مي‌دهد.

در پايان وپژگيهاي سيستم

 

 

 

BMS  توسط شركت K.T.B  به استحضار مي رسد :

 

1-    هزينه نصب و راه اندازي مناسب و قابل رقابت با شركتهاي بزرگ بدليل بومي سازي ماژول ها و ساير قطعات
2-    عدم EXPIRED پروتكل كه مشكل عمده شركتهاي معتبر مي باشد
گارانتي محصولات تا هر زمان با توجه به قرارداد في مابين .
 

سیستم

 

 

 

BMS

 
سیستم مدیریت هوشمند ساختمان چیست؟


سیستم مدیریت هوشمند ساختمان با بکارگیری از آخرین تکنولوژی ها در صدد آن است که شرایطی ایده آل ، همراه با مصرف بهینه انرژی در ساختمان ها پدید آورد. این سیستم ها ضمن کنترل بخشهای مختلف ساختمان و ایجاد شرایط محیطی مناسب با ارائه سرویس های همزمان ، سبب بهینه سازی مصرف انرژی ، سطح کارایی و بهره وری سیستم ها و امکانات موجود در ساختمان می شود. کنترل و دسترسی به سیستم با استفاده از نرم افزارهای مربوطه از هر نقطه در داخل ساختمان و خارج از آن از طریق اینترنت مقدور می باشد.
برخی از اهداف سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

ایجاد محیطی مطلوب برای افراد حاضر در ساختمان استفاده بهینه از تجهیزات و افزایش عمر مفید آنها ارائه سیستم کنترلی با قابلیت برنامه ریزی زمانی عملکرد کاهش چشمگیر هزینه هاي مربوط به نگهداری و بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی عدم نیاز به پیمانکار دائمی ساختمان امکان مانیتورینگ و کنترل تمامی نقاط تحت کنترل از طریق یک
PC و یا اینترنت با توجه به یکپارچه سازی ساختمان ، تمام تجهیزات بصورت هماهنگ کارکرده و امکان تداخل و بروز مشکلات ناشی از عدم هماهنگی از بین می رود امكان گرفتن گزارش هاي آماري از تمامي تجهيزات و عملكرد آنها به منظور بهينه سازي مصرف و عملكرد
وظایف سیستم مدیریت هوشمند ساختمان


کنترل تاسیسات مکانیکی و الکتریکی (لينك به بخش كنترل تاسيسات مكانيكي) کنترل سیستم های روشنایی (لينك به بخش كنترل سيستم هاي روشنايي) کنترل تهویه مطبوع (لينك به بخش كنترل تهویه مطبوع) سیستم اعلام حریق و کنترل دود (لينك به بخش كنترل سيستم اعلام حريق) کنترل تردد و حفاظت (لينك به بخش كنترل تردد و حفاظت) مدیریت آسانسورها در زمان های خاص 
 
 
 
 
اجزا سیستم

 

 
اين ماژول ، يك ميكرو كنترلر كوچك است كه قابليت نصب بر روي ريل تابلوي برق و يا كنترل را دارد .
در اين

 

-        

 

-        

 

-         شبكه

 

-        

 

-        

 

و همچنين به سيستمهاي خارجي بصورت مستقيم ارتباط برقرار مي كند
- سيستم اعلام و اطفاء حريق

 

- سيستم كنترل تردد
- سيستم امنيتي
- سيستم تهويه مطبوع
- سيستم مولد انرژي ، ژنراتور
- سيستم مديريت هتل
- سيستمهاي اتوماسيون خانگي
و .....
در اين ماژول جهت ارتباط

 

اين ماژول بصورت مستقيم به شبكه
جهت استفاده از اين ماژول ، نرم افزار

 

ماژول از انواع پورت هاي پروتكل هاي ارتباطي همچون RS232 ، RS485 ، Ethernet، BACnetو EIB  استفاده شده است كه قابليت يكپارچه سازي سيستمهاي كنترلي را فراهم می سازد ، اين ماژول با اندازه اي كوچك ، قابليتي فراوان دارد و بدون هزينه نگهداري به نحو عالی عمليات يكپارچه سازي سيستمها را انجام مي دهد ، اين ماژول بصورت مستقيم به سيستمهاي داخلي ذكر شده در ذيل ارتباط برقرار مي كند : اتوماسيون خانگي اتوماسيون صنعتي
 
BAC net شبكه Modbus  شبكه EIB
 
و عمليات برنامه ريزي از پورت RS232استفاده شده است كه مستقيم به رايانه متصل مي گردد ، همچنين قابليت ارتباط با شبكه هاي Ethernet/LAN/WAN  را خواهد داشت و با استفاده از امكانات TCP/IPعمليات كنترل از راه دور را از طريق شبكه اينترنت و ارسال آلارمها و اطلاعات از طريق e-mailو SNMPو ... را انجام میدهد . در اين ماژول ، ولتاژ خروجي جهت ارتباط با سيستمهاي ديگر از 9 تا 30VDC  است و با تواني معادل 1.4 وات فعال مي گردد . و دردماي بين -40 تا 70 درجه سانتيگراد و رطوبتي بين 5 تا 95 درجه قابليت فعاليت دارد .EIBمتصل مي گردد و برنامه ريزي مي شود . و تغذيه آن 12VDC/230VAC,300mAاست . Linkboxابزارهاي لازم جهت تنظيمات خاص شبكه را در اختیار می گذارد كه به راحتي بر روي سيستم عاملwindows  نصب مي گردد و از طريق پورت سريال و پورت DB9ارتباط بين رايانه و ماژول intesisboxبوجود مي آيد .

امروزه BMS)، (Building Management System)
 سيستم مديريتي ساختمان به يكي از گريزناپذيرترين شاخه‌هاي علمي، تحقيقاتي و اجرايي در ساختمان‌ها به منظور نظارت اتوماتيكي و كنترل تأسيسات تبديل گرديده است. همچنين با توجه به كمبود منابع انرژي در سطح جهان، اهميت مصرف بهينه سوخت بيش از پيش مورد توجه است. سيستم مديريتي ساختمان (BMS) وظيفه مديريت و كنترل وضعيت ساختمان را از لحاظ سرمايش و گرمايش (HVAC) ، روشنايي (Lighting)، كنترل تردد امنيت (Access)، سيستم اعلام حريق (FAS) و ارتباط منطقي اين زيرسيستم‌ها را كه از طريق يك پردازشگر ديجيتالي الكترونيكي براي كنترل الگوريتم‌ها استفاده مي‌شود و قابليت برقراري ارتباط با ديگر كنترلرها را امكان‌پذير مي‌سازد.
سيستم‌هاي مديريت ساختمان (BMS) از زمان معرفي‌شان در اوايل سال 1970 يك راه طولاني را طي كرده‌اند. سيستم‌هاي مدرن كم‌ هزينه‌تر، سريع‌تر و بيشتر قابل اطمينان هستند و به سبب اين مشخصه‌ها همواره آموختن و به كارگيري و استفاده از آنها راحت‌تر بوده و پيشنهاد مي‌شود. آنها همواره به صورت كاملاً موفق و تقريباً در بسياري از انواع تأسيسات و ساختمان‌ها نصب و راه‌اندازي شده‌اند و همين امر آنها را به عنوان يك نياز ضروري كه لازمه يك مديريت موفق است، مطرح مي‌سازد. در نوشتار زير به مفاهيم مديريتي در باب BMS و EMS در صنعت ساختمان و تأسيسات پرداخته شده است. در مورد BMS دانستن چه مواردي ضروريست؟ اصطلاح BMS ، تمامي موارد كنترل شامل سخت‌افزاري، كنترلرها، شبكه‌هاي ارتباطي و كنترلرهاي مركزي را پوشش مي‌دهد. به طور كلي يك سيستم كنترلي شامل سه بخش اصلي
 سنسور،
كنترلر و
 يك وسيله كنترل كننده مي‌باشد و هر مؤلفه در معماري شبكه به طريقي با سيستم ارتباطي در تماس است. شبكه ارتباطي با دو قسمت ضروري مشخص شده است: قسمت فيزيكي: كه سيگنال‌هاي كنترلي را منتقل مي‌كند از قبيل سيم، فيبر نوري، راديو پروتكل: يك دسته از قوانين زباني رايج براي ارتباط برقرار كردن سيگنال‌ها. چندين پروتكل تا به امروز تدوين شدن است ولي همه آنها هنوز براي استفاده در BMS استخراج نشده‌اند. از نظر تاريخچه، توليدكنندگان و سازندگان كه امروزه حركتي قدرتمند به سمت قراردادهاي استاندارد شده شكل گرفته است. يك مزيت عمده استفاده از شبكه BMS بر طبق يك پروتكل عملكردي استاندارد، افزايش ميزان سازگاري ميان اجزاء مختلف تجهيزات كنترلي اين سيستم مي‌باشد. اين سيستم زماني مفيد است كه در يك سيستم كاري مجزا استفاده شود BACnet ، بالاترين سطح پروتكلي است كه در صنعت BMS استفاده مي‌شود و مي‌تواند اتوماسيون ساختمان و محصولات كنترلي از سازندگان مختلف را با هم يكي كرده و به يك سيستم به هم پيوسته و منفرد تبديل كند. توابع اوليه سيستم‌هاي مديريت ساختمان BMS توابع مختلفي را ارايه مي‌كند كه در زير تمامي آنها ليست شده‌اند: سوئيچينگ اتوماتيك ON/OFF تجهيزات: اين تابع لحظه‌اي عمل مي‌كند و نوع آن روزانه براساس شرايط محيطي قابل تغيير است. مانيتورينگ وضعيت تجهيزات، همراه با شرايطي محيطي: توسط اين تابع پرسنل تعميراتي ساختمان مي‌تواند توسط هشداردهنده (آلارم) در يك لحظه براي ترميم سيستم اطلاع حاصل كرده و اقدام نمايند به بياني ديگر يك سيستم خوب BMS به ما اجازه مي‌دهد كه به روش غيرفعال مديريتي خطاهاي موجود در سيستم را به صورت پيشگيرانه و فعال كنترل نمايي،
 صرفه جويي انرژي : در طرحي خوب يك ساختمان و تجهيزات HVAC كارآمد، BMS نقشي اساسي در جلوگيري از هدر رفتن انرژي و كاهش اثرات محيطي به ساختمان را ايفا مي‌كند. مديريت تجهيزات ساختمان: BMS يك خلاصه از الگوريتم‌ها و گزارش‌ها را در سطحي وسيع در اختيار قرار مي‌دهد. اين امر اطلاعات مفيدي را براي پيشبرد سرويس‌ها و هزينه‌ها تأمين مي‌كند. اين اطلاعات همچنين مي‌تواند ارزش تجهيزات اضافه شده و در كل ارزش مالكيت موقت اضافه شده به سايت را در اختيار قرار دهد. براي مثال بعد از ساعت‌ها استفاده از تهويه مطبوع مي‌تواند به درستي عمل نظارت، ثبت و كنترل اتوماتيك را هر جا كه كاربردي داشته باشد انجام دهد. قابليت‌هاي كنترل از راه دور: BMS نظارت كنترلي و مركزي يك ساختمان را فراهم مي‌سازد. از يك مكان مي‌تواند وضعيت دما، فشار و تجهيزات را در مكان‌هاي ديگر به دست آورد كه اين اطلاعات وضعيت ساختمان را كاملاً مشخص نموده و اين موقعيت مركزي از نظر جغرافيايي محدوديت ندارد. رديابي خطا: BMS اين امكان را فراهم مي‌كند، تصويري بزرگ از سيستم‌هاي ساختمان در اختيار داشته و به كمك آن خطاهاي موجود در فرايند بهره‌برداري را تشخيص دهيم. قابليت يكپارچه كردن سيستم‌هاي ساختمان: انجام اين كار باعث افزايش راندمان و كاهش هزينه‌هاي مربوط به راه‌اندازي سيستم مي‌شود و از طرفي بازدهي كاركنان را نيز افزايش مي‌دهد. فوايد استفاده از BMS:
هدف اصلي به كار گيري BMS در ساختمان‌ها بهره‌گيري از مزاياي اقتصادي و كاهش مصرف انرژي و ايجاد فضاي امن و آرام در آنهاست. عموم مزايا و نتايج بهره‌برداري از BMS عبارتند از: 1-ايجاد محيطي مطلوب براي افراد حاضر در ساختمان‌ها 2-استفاده بهينه از تجهيزات و افزايش عمر مفيد آنها 3-ارايه سيستم كنترلي با قابليت برنامه‌ريزي زماني عملكرد 4-كاهش چشمگير هزينه‌هاي مربوط به نگهداري و تعميرات 5-عدم نياز به پيمانكار دائمي ساختمان 6-امكان مانيتورينگ و كنترل تمامي نقاط تحت كنترل از طريق يك pc، موبايل يا اينترنت با توجه به يكپارچه سازي مديريت تأسيسات و سيستم‌هاي مختلف در ساختمان، تمام تجهيزات به صورت هماهنگ كار كرده و امكان تداخل و بروز مشكلات ناشي از عدم هماهنگي از بين مي‌رود. امكان گرفتن گزارش‌هاي آماري از تمامي تجهيزات و عملكرد آنها به منظور بهينه‌سازي مصرف و عملكرد. لازم است يادآوري كنيم كه فوايد BMS شديداً هنگام درگير شدن استفاده كنندگان مختلف با سيستم‌هاي ساختماني بروز مي‌كند. موارد ذيل علاوه بر مزايايي كه در بالا به آن پرداخته شد ليست تعدادي از فوايدي را كه تحت تأثير يك BMS مدرن و مؤثر حاصل شده است، نشان مي‌دهد. point  :اين فوايد تنها زماني حاصل مي‌شود كه سيستم به درستي مشخص، نصب، سازماندهي، اجرا و نگه‌داري شده باشد. مزايا براي صاحب ساختمان 1-بهاي اجاره بالاتر (ارزش افزوده ساختمان) 2-قابليت انعطاف و تغيير در استفاده از ساختمان 3-صورت‌حساب جداگانه سرويس‌ها براي مستأجرين 4-مديريت تأسيسات 5-كنترل مركزي يا از راه دور و نظارت به عملكرد ساختمان 6-بهاي عملكردي پايين 7-استفاده كافي از منابع ساختمان و سرويس‌ها 8-بهره‌وري بالا 9-سيستم اطلاع‌رساني سريع و تشخيص خطاها 10-طرح و شماتيك كلي از تجهيزات همراه با مستندات به طور مطلوب. مستأجرين يا ساكنان ساختان: 1-نظارت مؤثر در مصرف انرژي 2-كنترل شرايط آسايش دروني 3-امكان كنترل جداگانه اتاق‌ها 4-افزايش بازدهي كاركنان 5-بهبود قابليت اعتماد و عمر مفيد ساختمان 6-جوابگوي مؤثر به شكايات در خصوص HVAC .  
نگه‌داري و حفاظت كردن تجهيزات 1- سهولت دست‌يابي به اطلاعات در خصوص تشخيص مشكلات 2- برنامه‌ريزي حفاظت كامپيوتر 3- استفاده مؤثر از كاركنان واحد تعميرات و نگه‌داري 4-متقاعد كردن بهتر ساكنين و ايجاد شرايط آسايش بيشتر انتخاب صحيح:
BMS خريد، نصب و راه‌اندازي صحيح يك سيستم BMS سرمايه‌گذاري مهمي به شمار مي‌رود، اين سيستم‌ها به صورت يكپارچه و گران قيمت بوده و نصب آنها مي‌تواند به صورت مرحله‌اي انجام شود. مديران تأسيسات به منظور اينكه BMS خريداري شده بهترين سيستم جهت نصب و اطمينان از برآورده كردن خواسته‌هاي آنها به منظور رفع نيازهاي مصرف كننده باشد فاكتورهايي را جهت تصميم‌گيري و انتخاب خود در نظر مي‌گيرند. اين فاكتور در زير به طور مختصر بحث شده است. 1-    قابليت‌هاي BMS
توانايي BMS براي كنترل هزينه انرژي و اصلاح عملكرد اجزاء از طريق كنترل از راه دور و همچنين كاهش اتلاف انرژي و هزينه نيروي انساني به طوري كه آسايش و راحتي ساكنين را فراهم كند بسيار حايز اهميت است. همچنين يكپارچه كردن توابع ساختمان و عملكردها در يك سيستم يكي از مهم‌ترين مشخصه‌هاي سيستم‌هاي اتوماسيون امروزي است. 2-  انتخاب يك سيستم فرايند انتخاب يك BMS بايد طبق فاكتورهاي زير انجام شود.
-    تأمين كننده نياز مصرف كننده در پروژه‌هاي مشابه - مدت زماني كه سيستم در فعاليت تجاري مي‌باشد. - آموزش كاملاً طبقه‌بندي شده توسط پشتيباني كننده، جهت پرسنلي عملياتي و كاركنان تعميرات نگه‌داري. - حمايت، گارانتي و خدمات پس از فروش جهت يك دوره زماني بلندمدت. [8991، Eastwell A]
3- محدوديت‌هاي سيستم BMS تمام مشكلات مربوط به حفاظت و عملكردها را بهبود نمي‌بخشد. هر چند كه اين سيستم به مؤثرتر بودن عملكردها كمك مي‌كند اما نمي‌تواند تمام نقايص مربوط به عمليات‌ها را پوشش دهد، از قبيل عدم پيشگيري و برنامه‌ريزي‌هاي حفاظتي. 4-    مشخص كردن نيازهاي اتوماسيون
BMS مي‌تواند نقايص موجود در عملكردهاي كنوني را مشخص كند، نمونه بارز كمبود و نواقصي كه مديران تأسيسات را در مورد راه‌اندازي يك سيستم جديد اتوماسيون ترغيب مي‌نمايد عبارتند از: - استفاده بالاي انرژي - بازدهي حفاظتي پايين - عدم هماهنگي فعاليت‌هاي حفاظتي - عدم توانايي مطابق سيستم‌هاي ساختمان براي تغيير نيازها و احتياجات ساكنين - عدم هماهنگي ميان سيستم‌هاي مختلف ساختمان - توانايي سيستم در مشخص كردن روند حركت در آينده BMS انتخاب شده در صنعت ساختمان بايد به آساني بتواند خود را با روند حركت رو به رشد در آينده تطبيق دهد، بنابراين به اين طريق مديران تأسيسات مي‌توانند در آينده تصميمات جديدي را بدون صرف هزينه كلان اتخاذ كنند. - BMS به عنوان يك مكمل پيشرفته براي شركت‌هاي نگه‌دارنده تأسيسات - BMS يك فرصت عالي را براي شركت‌هاي تأسيساتي به منظور رقابت با ديگر شركت‌هاي ساختماني در بازار، به ويژه براي شركت‌هاي متوسط يا كوچك فراهم مي‌كند.
BMS اين كار را توسط ابزارهاي زير انجام مي‌دهد:

توان اطلاعاتي عمليات و عملكردهاي نگه‌داري به سمت يكپارچگي نزديك مي‌شود، و اين امر دست‌يابي به اطلاعات را براي پرسنل تأسيساتي امكان‌پذيرتر ساخته و به آنها در شناخت مشكلات كمك مي كند تا به خوبي تمامي مشكلات، حتي آنهايي كه غيرقابل تشخيص و اخطار دادن مي‌باشد، را تشخيص دهد. - استفاده مؤثر از كاركنان تأسيساتي و نگه‌داري؛ (كنترل و مونيتورينگ از راه براي افزايش بازدهي). - تشخيص خطاها: كه هزينه تأسيساتي را كاهش داده، عمر مفيد سيستم را افزايش مي‌دهد و به برنامه‌ريزي بهتر تأسيسات كمك مي‌كند. علاوه بر تمامي موارد ذكر شده در بالا اهميت ادامه آموزش كاركنان در مورد كليه سيستم‌هاي جديد مديريتي BMS را در بازار افزايش مي‌دهد. چرا سيستم‌هاي ساختماني يكپارچه؟ سيستم‌هاي BMS مدرن در واقع يك منبع اطلاعاتي قدرتمند هستند. يك سيستم، تمام زيرمجموعه‌هاي يك ساختمان يا تأسيسات را از لحاظ كاري سازگار و يكپارچه مي‌كند. در اينجا چند دليل عمده وجود دارد كه چرا صاحبان ساختمان‌ها و مديران تأسياست سيستم‌هاي يكپارچه را ترجيح مي‌دهند: - گستردگي سايت و اشتراك مكان‌هاي مجزا كنترل و هدايت سيستم‌هاي مجزا از طريق يك BMS مركزي اين امكان را فراهم مي‌كند تا تمام سيستم‌ها و تجهيزات مربوطه را از يك ايستگاه كاري به صورت ماهرانه‌اي تحت نظارت قرار دهيم. اطلاعات يك سيستم در حال كار و شرايط مختلف قابل مشاهده و ارزيابي بوده و كمك مي‌كند تا راه‌اندازي تأسيسات بازده بالاتر و هزينه كمتري را در حين افزايش بازدهي كاركنان داشته باشند. استفاده از توان اطلاعاتي اين تكنولوژي مدرن اين امكانات را به مديران تأسيسات مي‌دهد تا اطلاعاتي دقيق در يك رنج وسيع از طريق فاكتورهاي زير به دست آورند: نظارت و بازرسي از طريق مانيتورينگ، هشدار دهنده‌ها، تشخيص دهنده‌ها، عيب‌يابي، حفاظت و نگه‌داري همراه با تحليل انرژي، پيوستگي اطلاعات ميان تمام تجهيزات و سيستم‌ها باعث افزايش راندمان و كاهش هزينه‌ها مي‌شود. - پاسخگويي به نيازهاي ساكنين ساختمان يكپارچگيز سيستم اين فرصت را فراهم مي‌كند تا سيستم‌هاي ساختماني به هدف خود كه افزايش راندمان و تأمين آسايش است، برسند. اين امر باعث مي‌شود تا پاسخگويي به واكنش‌هاي سيستم سريع‌تر شده و راندمان افزايش و در نهايت هزينه‌ها كاهش يابند. - گرفتن بيشترين خروجي با توجه به آن چه كه به آن داده مي‌شود يكپارچه بودن سيستم، توانايي BMS را براي جمع‌آوري داده‌ها، طراحي، شبكه كردن و برقراري ارتباط با ديگر سيستم‌هاي ساختمان توسعه مي‌دهد. اين امر به BMS اجازه مي‌دهد تا استعدادهاي بالقوه ديگر قسمت‌هاي سيستم را كه معمولاً بلا استفاده مي‌مانند، آشكار سازد. - انجام بيشترين با كمترين رقابت ميان شركت‌هاي مختلف هميشه در اين است كه بيشترين كارايي را با استفاده از كم‌ترين ورودي و استفاده از منابع داشته باشد و اين امر از طريق كاهش تعداد كاركنان، ثابت نگه داشتن تعداد آنها گسترش تجارت بدون افزايش تعداد كاركنان امكان‌پذير است. نتيجه اين كه بازدهي و راندمان ايجاد شده با ذخيره در مصرف انرژي و كاهش هزينه‌هاي اجرايي همراه خواهد بود. استقلال فروش طراحي BMS امروزه به طور كاملاً شاخص براساس تكنولوژي سيستم‌هاي باز (open protocol) بنيان‌گذاري شده است كه در اين طراحي ابزارآلات BMS مي‌توانند با سيستم‌هاي ديگر در كارخانجات متفاوت كه از پروتكل‌هاي مختلف استفاده مي‌كنند، ارتباط برقرار كنند. اين امر توانايي انتخاب، اجراء و شركت سيستم در يك محيط رقابتي را فراهم مي‌كند. آزادي انتخاب مي‌تواند باعث صرفه‌جويي در هزينه‌هاي عملياتي و اوليه شود. - تشخيص مسئولانه يك منبع پاسخگو براي بسياري از تشكيلات اين مزيت نهايي از همه مهم‌تر است. يك سازنده تجربي مي‌تواند تمام مزيت‌ها را با هم جمع كرده و يك جا به كار ببرد. از قبيل طراحي، نصب، اجرا و تأمين نيازهاي مصرف كنندگان، يك منبع پاسخ‌گويي زماني ارزشمند است كه مشكلي بروز مي‌كند و اين منبع جوابگويي شامل تجهيزاتيز مي‌شود كه نقش مؤثري را در افزايش كارايي و بهره‌وري توليد ايفا مي‌كنند.
در حال حاضر میزان درجه حرارت آب گرم چرخشی و آب گرم مصرفی در موتورخانه ها بصورت دستی و تمام تنظیم درجه حرارت ترموستات دیگ و یا پمپهای سیرکولاسیون انجام می گردد و معمولاً برای تمام مدت بر روی یک عدد ثابت قرار دارد. تغییرات دمای هوا درطول روز موجب افزایش یا کاهش دمای داخل ساختمان شده که نتیجه آن انحراف دمای داخل ساختمان از محدوده آسایش و مصرف بیهوده سوخت و انرژی می باشد. همچنین در بسیاری از ساختمانهای غیرمسکونی با کاربری اداری- عمومی- آموزشی- تجاری که از فضای ساختمان بصورت غیرپیوسته و تنها در بخشی از ساعات روز استفاده می گردد و نیازی به کارکرد موتورخانه پس از اتمام ساعت کاری وجود ندارد.
روش فعلی تنظیم دستی ترموستات دیگها و پمپها، قابلیت اعمال خاموشی و یا کنترل تجهیزات در وضعیت آماده باش را ندارند. بنابراین با توجه به عدم کارآیی دقیق و محدودیتهای کنترلی ترموستاتهای دستی، ضرورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه به منظور :
راهبری و کنترل صحیح تجهیزات موتورخانه شامل مشعلها و پمپها
بهینه سازی و جلوگیری از مصرف بیهوده سوخت و انرژی الکتریکی
تثبیت محدوده آسایش حرارتی ساکنین ساختمان
کاهش استهلاک تجهیزات و هزینه های مربوطه
کاهش هزینه های سرویس- نگهداری تاسیسات حرارتی
کاهش تولید و انتشار آلاینده های زیست محیطی

آشکار می گردد.
1. اصول بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی توسط سیستمهای کنترل هوشمند موتوخانه مبتنی بر کنترل گرمایش از مبداء و محل تولید انرژی حرارتی (موتورخانه) می باشد. این سیستم با دریافت اطلاعات از سنسورهای حرارتی که در محلهای زیر نصب می گردند :

 


ضلع شمالی ساختمان جهت اندازه گیری دمای سایه (حداقل دمای محیط خارج ساختمان) کلکتور آب گرم چرخشی خروجی منبع آب گرم مصرفی لحظه به لحظه اطلاعات حرارتی موقعیتهای فوق را اندازه گیری و با تشخیص هوشمند نیاز حرارتی ساختمان تا برقراری شرایط مطلوب در تابستان یا زمستان تجهیزات حرارتی موتورخانه شامل مشعلها و پمپهای آب گرم چرخشی را راهبری می نماید. بدین صورت مصارف گرمایشی (گرمایش- آب گرم مصرفی) نیز متناسب با نوع کاربری ساختمان مسکونی یا غیرمسکونی (اداری- عمومی- آموزشی- تجاری) تامین و کنترل می شود. صرفه جویی مصرف انرژی حاصل از عملکرد سیستم به دو دسته تقسیم می شوند : کنترل مصارف گرمایشی درزمان استفاده از ساختمان (مسکونی و غیرمسکونی) خاموشی یا آماده باش موتورخانه پس از ساعت کاری ساختمان های غیرمسکونی (در ساختمانهای اداری-آموزشی- عمومی- تجاری) هنگام استفاده از موتورخانه در ساختمانهای مسکونی و یا غیرمسکونی و با در نظر گرفتن شرایط کارکرد زمستانی تابستانی و برای کنترل گرمایش، مشعلها و پمپها توسط یک منحنی حرارتی کنترل می شوند. در این منحنی دمای آب گرم چرخشی در تاسیسات، تابعی از درجه حرارت محیط خارج ساختمان می باشد و به صورت لحظه ای و خودکار متناسب با تغییرات دمای خارج ساختمان کنترل می شود و باعث ایجاد دمای یکنواخت در داخل ساختمان می گردد. بدین صورت هنگام گرم شدن دمای محیط خارج ساختمان مشعلها و پمپها به اندازه ای کار می کنند که گرمایش در حد مورد نیاز و در محدوده آسایش حرارتی تامین شود و از تولید بیش از حد حرارت که موجب کلافگی و باز شدن پنجره ها بمنظور تعدیل دمای اتاقها می گردد جلوگیری می نماید. برای تامین دمای آب گرم مصرفی مطابق با شرایط مطلوب تعریف شده نیز تجهیزات موتورخانه به اندازه ای کار می کنند که تنها دمای آب گرم مصرفی در ساعتهای مورد نظر به حد تعریف شده و مطلوب برسد و نه بیشتر. در ساختمانهای با کاربری غیرمسکونی نظیر ادارات، مدارس، مجتمع های تجاری و ... نیز بدلیل غیرپیوسته بودن ساعت بهره برداری از ساختمان، سیستم کنترل هوشمند موتورخانه توسط یک تقویم زمانی پس از ساعت کاری و تا زمان پیش راه اندازی موتورخانه در صبح روز بعد، موتورخانه را کاملاً خاموش و یا در وضعیت آماده باش (کنترل دمای آب گرم چرخشی در یک دمای ثابت و پائین) قرار می دهد.
2. ویژگیهای منحصربفرد استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه در مقایسه با سایر روشهای بهینه سازی مصرف انرژی :

 

 
1

 

با افـزایش مساحت زیربنـای ساختمـان، مصرف سوخت و انرژی آن نیز به نسبت ساختمانهای کوچکتر افزایش می یابد و موجب می شود تا اجرای روشهای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمانهای بزرگتر، پر هزینه تر شود. بعنوان مثال درصورتیکه مساحت پنجره های هر ساختمان 15% مساحت کل ساختمان در نظر گرفته شود در یک ساختمان با مساحت 000/10 متر مربع، مقدار و هزینه اجرای پنجره دو جداره 5 برابر مقدار و هزینه اجرای آن در یک ساختمان با مساحت 2000 متر مربع می باشد و به همین ترتیب برای اجرای روشهای دیگری مانند : عایق حرارتی، عایق های حرارتی دیوار و کف و سقف، شیرهای ترموستاتیک رادیاتور. برخلاف روشهای فوق، سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه دارای ویژگی منحصربفرد و متمایز "مستقل بودن عملکرد از مساحت بنای ساختمان" می باشند. به عبارت دیگر در موتورخانه هر ساختمان، صرف نظر از مساحت آن، تنها با نصب یک دستگاه با هزینه ای ثابت و حداقل، موتورخانه هوشمند می گردد. دلیل این ویژگی منحصربفرد در تعداد مشعلها و دیگهای هر موتورخانه است. تعداد و ظرفیت حرارتی مشعلها و دیگهای تاسیسات حرارتی هر ساختمان (مصرف کنندگان سوخت) با مساحت آن نسبت مستقیم دارد و همواره تعداد مشعلها و ترکیب ظرفیت حرارتی آنها به نحوی است که علاوه بر تامین بار حرارتی مورد نیاز ساختمان، موجب افزایش هزینه های اجرایی نیز نگردند. طبق تحقیقات انجام شده در سطح موتورخانه های کشور در بیش از 99% ساختمانهای موجود تعداد دیگها و مشعلها حداکثر 3 دستگاه می باشد. در ساختمانهای کوچک با مساحت زیر 2000 مترمربع، ظرفیت حرارتی مشعلها و دیگها پائین و در حدود kcal/h 150000 – 100000 می باشد و با افزایش مساحت ساختمان با ثابت ماندن تعداد دیگ و مشعل، ظرفیت حرارتی آنها افزایش می یابد و حتی به حدود kcal/h 1000000 و یا بیشتر نیز می رسد. عملکرد هر خروجی مشعل یا پمپ در سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه به شکلی است که بصورت سریال (سری) در مدار برق این تجهیزات قرار گرفته و صرف نظر از ظرفیت جریانی و آمپراژ آنها با فرمان ON/OFF در زمانهای مقتضی آنها را کنترل می نماید. بنابراین با توجه به توضیحات فوق سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه با قابلیت کنترل تا 3 مشعل دارای ویژگی منحصربفرد مستقل بودن عملکرد از مساحت بنای ساختمان می گردند.
2-2- پیک زدایی مصرف سوخت در اوج سرما :

 

اوج مصرف گاز در فصل سرما از ساعت 17 تا ساعات اولیه بامداد می باشد. این محدوده زمانی مقارن با غروب خورشید و کاهش دمای هوا و نیاز به افزایش فرآیند گرمایشی ساختمان می باشد (افزایش درجه حرارت بخاریهای گاز سوز، افزایش درجه ترموستات دیگ در ساختمانهای دارای موتورخانه مرکزی و یا افزایش تعداد رادیاتورهای فعال در هر واحد ساختمانی). نکته قابل توجه دیگر، زمان پایان ساعت کاری ادارات، مجتمع های عمومی و تجاری و مدارس می باشد که دقیقاً همزمان با ساعت اوج مصرف گاز می باشد. این مهم در کنار قابلیت ویژه و منحصر بفرد سیستمهای کنترل هوشمند که توانایی خاموشی و یا اعمال دمای آماده باش مصرف موتورخانه ساختمانهای غیر مسکونی پس از پایان ساعت کاری را دارند مفهوم ویژه ای را پدید می آورد : پیک زدایی مصرف در اوج سرما از مصرف گاز سالانه تاسیسات حرارتی هر ساختمان در حدود 20% آن مربوط به فصل گرما (متوسط 7 ماه سال) و در حدود 80% آن مربوط به فصل سرما (متوسط 5 ماه یا 150 روز در سال) می باشد. همچنین در بسیاری از ساختمان های اداری و مدارس، موتورخانه در تابستان خاموش و تنها در زمستان مورد بهره برداری قرار می گیرد. بنابراین در این دسته از ساختمانها عملاً 100% صرفه جویی حاصل از عملکرد سیستمهای کنترل هوشمند موتورخانه مربوط به فصل سرما خواهد بود. که طبیعتاً میزان اثر بخشی آن بر روی جبران پیک مصرف نیز بسیار محسوس و قابل تامل می باشد. درحدود 80% از حجم گاز صرفه جویی شده حاصل از عملکرد سیستمهای کنترل هوشمند موتورخانه در فصل سرما مربوط به خاموشی یا دمای آماده باش موتورخانه پس از پایان ساعت کاری ساختمانهای غیرمسکونی و از ساعت 17 تا ساعتهای اولیه بامداد می باشد که همزمان با ساعت اوج مصرف گاز است. پیک های مصرف گاز در ساختمانهای غیرمسکونی و اداری طی دو نوبت یکی صبحها به هنگام شروع کار اداره و دیگری در هنگـام ظهر و موقع نماز و ناهار و استفاده از آب گرم مصرفی می باشد که البته اثرات آن بر روی مصرف گاز شبکه ناچیـز می باشـد ولی با این وجود در صورت استفاده از سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه با توجه به افزایش دمای هوا به هنگام ظهر و نیاز گرمایش کمتر در این مقطع زمانی نیز پیک زدایی صورت می پذیرد.
3-2-کنترل مستقیم و از مبداء تجهیزات حرارتی ساختمان :

 

با اجرای روشهای مختلف بهینه سازی در ساختمانهایی که دارای سیستم حرارت مرکزی می باشند، فرآیند صرفه جویی و کاهش مصرف سوخت نهایتاً منجربه تقلیل زمان کارکرد مشعل ها به دو صورت مستقیم و یا غیر مستقیم می گردد. در تمامی روشهای بهینه سازی مصرف سوخت، به استثناء سیستمهای کنترل هوشمند، کاهش زمان کارکرد مشعلها بصورت غیرمستقیم و با : کاهش نرخ افت دمای آب گرم چرخشی، مانند استفاده از عایق های حرارتی در بدنه دیگها، منابع آب گرم مصرفی و سیستمهای لوله کشی گرمایش از کف، مشعل پربازده ، کاهش حجم آب گرم چرخشی در ساختمان، مانند شیر ترموستاتیک رادیاتور. کاهش توام موارد فوق، مانند پنجره دوجداره، عایق کاری حرارتی سقف و کف دیوارها می باشد. در صورتیکه سیستم های کنترل هوشمند موتورخانه بطور مستقیم علاوه بر کنترل زمان روشنی-خاموشی مشعلها، پمپهای آب گرم چرخشی را نیز با منطقی هماهنگ و سازگار با برنامه کارکرد مشعل ها، متناسب با تغییرات دمای خارج ساختمان و شرایط مطلوب دمای آب گرم مصرفی کنترل می نماید. این ویژگی منحصربفرد (کنترل تجهیزات در مبداء) باعث می گردد تا دمای آب گرم چرخشی تنها به اندازه مورد نیاز و تا برقراری شروط مصارف گرمایشی افزایش یابد. در غیراینصورت همواره دمای آب گرم چرخشی در بالاترین حد خود بوده و با اجرای روشهای بهینه سازی در محل مصرف می بایست از اتلاف آن جلوگیری نمود. علاوه بر آن کنترل مستقیم پمپهای آب گرم چرخشی به میزان قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی الکتریکی، صرفه جویی شده و هزینه های استهلاک و سرویس-نگهداری نیزبه شدت کاهش می یابند.
4-2- بهینه سازی مضاعف مصرف سوخت در ساعتهای تعطیلی ساختمانهای غیرمسکونی :

 

قابلیتهای کنترلی سیستم های هوشمند موتورخانه موجب صرفه جویی در مصرف سوخت به دو صورت زیر می گردند : الف- کنترل مصارف گرمایشی در زمان کارکرد و بهره برداری از موتورخانه ب- امکان خاموشی و یا آماده باش موتورخانه در دمایی ثابت

سه شنبه 2 آبان 1391برچسب:, :: 3:39 ::  نويسنده : یونس شکری